Milyonlarca işletmeyi ilgilendiriyor: Uygulamayan 17 Milyon TL öder
Türkiye’de elektronik belge uygulamalarına geçişte yeni dönem başlıyor. 2025 yılı cirosu 3 milyon lira ve üzerinde olan mükelleflerin, en geç 1 Temmuz tarihine kadar e-Fatura ve e-Arşiv sistemine dahil olması gerekiyor. Zorunluluk kapsamında olmasına rağmen kağıt fatura düzenlemeye devam eden işletmeleri ise özel usulsüzlük cezaları bekliyor. Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği (TÜRMOB) Genel Başkanı İrfan Hüseyin Yıldız, elektronik fatura uygulamasının Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB) tarafından yayımlanan Vergi Usul Kanunu tebliğleri doğrultusunda 2021 yılında başladığını hatırlattı.
Yıldız, uygulamanın sektörlere ve işletmelerin cirolarına göre kademeli şekilde yaygınlaştırıldığını belirterek, yeni geçiş döneminde belirlenen şartları taşıyan mükelleflerin süresi içinde sisteme geçmesi gerektiğini ifade etti. E-FATURA ZORUNLULUĞU KAPSAMINDAKİ İŞLETMELER 2025 yılı cirosu 3 milyon lira ve üzerindeki mükelleflerin e-Fatura uygulamasına geçiş yükümlülüğü bulunduğunu belirten Yıldız, bu işletmelerin 1 Temmuz’a kadar gerekli işlemleri tamamlaması gerektiğini söyledi. Bunun yanında bazı sektörlerde faaliyet gösteren işletmeler için ciro şartı aranmadan e-Fatura ve e-Arşiv uygulamasına geçiş zorunluluğu bulunuyor. Zorunluluk kapsamındaki sektörler arasında akaryakıt alanında Enerji Piyasası Düzenleme Kurumundan (EPDK) lisans alan işletmeler, sigara ve alkol üreticileri ile ithalatçıları, internet üzerinden satış yapan platformlar, internet reklam hizmeti aracılığı yapan firmalar ve elektronik ortamda mal veya hizmet satışı gerçekleştiren işletmeler yer alıyor.
Ayrıca sebze ve meyve ticaretiyle uğraşan komisyoncu ve tüccarlar, Sosyal Güvenlik Kurumu ile sözleşme imzalayan hastaneler ve tıp merkezleri, gayrimenkul ve motorlu araç alım-satım veya kiralama faaliyetinde bulunan işletmeler, turizm belgeli oteller ve elektrikli araç şarj hizmeti sunan firmalar da uygulamaya dahil bulunuyor. KAĞIT FATURA DÜZENLEYENLERE CEZA UYARISI Elektronik fatura sistemine geçmesi gerektiği halde kağıt fatura düzenlemeye devam eden işletmelere Vergi Usul Kanunu kapsamında özel usulsüzlük cezası uygulanıyor. Yıldız, bu cezaların işletmeler açısından önemli mali sonuçlar doğurabileceğine dikkat çekerek, 2026 yılı için özel usulsüzlük cezalarında yıllık üst sınırın 17 milyon liraya ulaştığını belirtti. Fatura bedelinin yüzde 10’u oranında uygulanabilen özel usulsüzlük cezalarının yüksek tutarlara çıkabileceğini ifade eden Yıldız, mükelleflerin yükümlülüklerini zamanında yerine getirmesinin önem taşıdığını vurguladı.
MÜKELLEFLER ÖZEL ENTEGRATÖRLERDEN HİZMET ALABİLECEK e-Fatura ve e-Arşiv sistemine dahil olan mükellefler, faturalarını elektronik ortamda düzenleyerek müşterilerine ulaştırabiliyor. e-Faturalar GİB sistemleri üzerinden elektronik olarak iletilirken, e-Arşiv faturalar müşterinin talebine göre elektronik ortamda gönderilebiliyor veya kağıt çıktı olarak sunulabiliyor. Mükelleflerin, GİB tarafından yetkilendirilen özel entegratör kuruluşlar aracılığıyla sisteme geçiş işlemlerini gerçekleştirebileceği belirtildi. Yetkililer, zorunluluk kapsamında bulunan işletmelerin son tarihi beklemeden gerekli başvuruları yapmasının, olası cezai yaptırımların önüne geçilmesi açısından önemli olduğunu bildirdi.